Wednesday, January 30, 2013

Takdir

Bismillahirrahmanirrahim.

Memang hukum alam eh manusia ni kalau ditimpa ujian baru betul-betul serah diri kepada Allah tanpa dipaksa?

Memang macam tu eh bila sesuatu hilang dari kita, baru kita terasa semua nikmat yg pernah atau sedang dinikmati ni pinjaman semata-mata?

Kita ni baru pandai bersyukur dan menghargai sesuatu bila nikmat itu ditarik balik oleh Allah (kan?)

Memang kalau berdoa dalam keadaan diuji lebih khusyuk daripada doa waktu biasa-biasa eh? Boleh ke macam tu, Allah sudi terima ke.

Tskk. Malu dengan-Mu ya Allah.

“Am in the process of healing. Rasanya semua orang idamkan, ingin satu hati yg bersih. Bersih dari segala jahiliyyah yg pernah dilalui.. Kita rasa kita dah pass that one level of test but deep inside, we are still being tested with the same thing. Over and over again. Sebenarnya tak lepas pun lagi”.


Ya Allah, ya Allah Yang Maha Halus lagi Maha Teliti. Berikanlah sedikit lagi kekuatan-Mu kepadaku ya Allah. Pulihkanlah hati ini. Sembuhkan segala luka yg ada. Jangan biarkan aku rebah ya Allah. Merendam roh dalam kesedihan yg berpanjangan hanya akan merosakkan! Aku mahu pantas bangun dan melangkah lagi. Hidupkanlah hati ini dalam cinta yg menyubur kepada-Mu jua ya Allah.

Allah jagalah aku ya Allah. Aku berlindung daripada kalimah Allah yg sempurna, daripada segala kejahatan yg diciptakan. Peliharalahku dalam jagaan-Mu sentiasa.
Ameen, insha Allah.

Masih belajar untuk sabar, redha dan bersyukur. 
Bukan untuk siapa-siapa. Hanya kerana Dia.
Saya yakin Allah jaga saya.

*
"Saya belajar kerana Allah. Jadi, keputusan exam baik atau buruk tidak menjadi masalah buat saya, saya bersyukur dan tetap akan berusaha lagi".

"Walaupun murabbiyah bertukar, atau usrahmate bertukar sekalipun, saya tetap akan datang usrah. Saya hadir kerana Allah, mahukan ilmu-Nya, bukan kerana keberadaan mereka."

*

Subhanallah! Mukmin sejati manusia juga. Tapi mereka tidak bersedih terlalu lama.
Bukankah kita juga perlu wajib beriman dengan qada' dan qadar?

Memetik tulisan Hilal Asyraf :
Segala yg berlaku, kami percaya ia susunan-Nya, tanpa menafikan ruang dan peluang untuk kami berusaha bagi menjadikan hari kami lebih baik dan selesa.
Kami tidak dengan mudahnya menyalahkan takdir atas kesusahan yg menimpa, tidaklah pula menyatakan itu dan ini adalah takdir kami. Kerana ternyata, kami tidak mempunyai pengetahuan mengenai perkara itu.
Di sini kami mempercayai ruang usaha dan ikhtiar terbentang luas. Berusaha dalam keadaan kami yakin bahawa Allah yg memberikan bantuan dan keizinan kepada kami.

Segala yg berlaku pasti wujud suratan hikmah dan kebijaksanaan-Nya.
Allah hanya inginkan yg terbaik untuk kami.
Mengenangkan hakikat qadak dan qadar, jiwa kami terpujuk semula.

Kita berusaha kerana kita tidak tahu.
Takdir Allah di hujung usaha manusia.
Berusaha sampai mampu!
-The Italic @ Hilal Asyraf : Fanzuru, Irkam Ma'ana, VT-


Allah is the best of planners. Seek help from Him while decorating, be it ur soul or future ;)
Alhamdulillah. 
Sudah boleh tersenyumm? :)
Yakin Allah jaga kita.
Jauh lagi, jangan putus asa dpd rahmat-Nya.
Jaga iman. Iman dalam hati, so jaga hati  jugak.
Tahukah, saat Allah mencintai seseorang,
tempat pertama mendapat sentuhan cinta itu 
ialah hati mereka.
Allah lenyapkan segala putus asa 
dan kesedihan akibat dosa.
Diganti dengan harapan dan keinginan
untuk menjadi insan bersih.
Sweet kan Allah? 
Senyum.
Ingat Allah selalu. Keep selawat-ing.
May Allah ease, may Allah bless.

Wallahua'lam, wassalamua'laikum wbt.

No comments: