Sunday, May 9, 2010

Zaf, kek batik (; mother's day?

Assalamualaikum w.b.t. Resipi ni sebenarnya ditujukan khas untuk my dear Zafirah Fatini. Tapi sy jadikan je makanan tambahan sempena Mother's Day kat uma atuk nih. Hehe..sorry taw, lambat bagi. Zaf..kinda busy ouh..kat kampung nih sibuk mengemas nak kenduri kahwin 6 Jun nanti+hari nih jiran sebelah sambut  menantu. Maaf okie? (: Masa makan dgn bwp, dyorg panggik kek batik 'buluh' sebab ia panjang2 sebelum dipotong. Masa makan ngn clsm8, kek batik bulat2. Haha..ape2 je la nak bagi nama dy. So, here it goes~

1kg Biskut Marie
3 sudu besar serbuk koko
300g Milo (1 pek kecil, tp bukan yg 3 in 1)
1 Buttercup
1 tin Susu pekat
Sedikit air (separuh tin susu tadi)
2 genggam kacang tanah yg telah disanga. Badam yg ditumbuk pun boleh saja.
Chocolate emelco paste (xtaw lah betul tak ejaan nih..haha)
Beberapa helai plastik transparent

Senang+sekejap saja buat nih..tp rajin tak rajin je laa..=D
1. Patahkan semua 1kg biskut Marie kepada dua. Tapi kalo beli 3 paket, ada 900g je taw. Layan je 900g pun boleh.




2. Didihkan air yg separuh tin td. Tak pun, agak2 jangan banyak sangat air, sebab tak nak lembik sangat.
3. Bila dah mendidih, masukkan milo, serbuk koko, buttercup dan susu pekat. Yang choc emelco paste tuh kalo xde pun xpe. Itu untuk lagi hitam, wangi n rasa koko lebih. Tp biase kite tak letak pun..hehe
4. Kacau dan biarkan sehingga mendidih. Pastikan xde ketul2 coklat. Buttercup pn mesti cair completely. Dah ok, matikan api.
5. Then, berhati-hati tuang biskut tadi dalam periuk yg dah siap coklat.

6. Kacau-kacau sepenuh tenaga sehingga semua biskut disaluti coklat.
7. Campurkan kacang yg telah disanga tadi. 
8. Ok, sekarang bolehla masukkan dalam plastik. Mampatkan dan gulung plastik tadi. Siap! (:

Akhir sekali, susun kek batik 'buluh' tadi dalam peti ais. Dah keras, sila potong2 mengikut kretiviti anda ok. 

Selamat mencuba, especially to Zafirah! <3 anything, text me ya. Dessert mcm dadih, coconut jelly, puding semua tuh biasanya nak buat mudah je, tp kena rajin la. kui3. Daa~ wassalam.

Eyh, kalau ada yg dah lupa atau tak tahu, ni namanya dadih. hihi..
p/s: Bahasa aku sangat kucar-kacir kan? cis dah la nak start blaja nih! -.-

Bernafas ketika sujud bagus :)

Salam. Boleh tak saya copy je nih artikel pendek yg sudah saya baca? Saja nak share. :) 
Solusi, isu 18, page 56.

Surah Al-Hajj ayat 77 : "Hai orang yang beriman..rukuk dan sujudlah.." Manfaat sujud dari segi perubatan ialah : 
  • Relief congestion fr breathing
  • Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya
Bernafas ketika sujud..
  • Membetulkan buah pinggang yg terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
  • Membetulkan fallen bond womb
  • Melegakan sakit hernia
  • Mengurang sakit senggugut bagi wanita ketika haid
  • Melegakan bahagian paru-paru
  • Mengurangkan kesakitan pada pesakit apendiks atau limpa
  • Kedudukan sujud paling baik utk berehat dan mengimbangi lingkungan bahagian belakang tubuh
  • Meringankan bahagian pelviks
  • Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
  • Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman  darah ke otak secara kuat dan mengejut, akan terhindar daripada penyakit seperti apoplexia rupture of blodd vessels.

Tuesday, May 4, 2010

Oho meeting seronok!

Ok, petua ini adalah untuk mengekalkan daya komunikasi yang menyeronokkan. :) baca baca!

Setiap kali mesyuarat diadakan, Dan Minuta (daripada Western Instructional Television) akan membawa satu bakul span basah dan satu bakul bunga. Kemudian, span basah dan bunga itu dibahagi-bahagikan kepada setiap ahli mesyuarat yang hadir. 

Apakah kegunaannya? Gunanya macam nih.. dibaling untuk meyatakan persetujuan ataupun bangkangan secara fizikal. Apabila ahli mesyuarat seronok mengenai sesuatu idea, maka dia akan membaling bunga ke arah si pemberi idea itu. Sebaliknya, apabila tidak senang dengan sesuatu idea, dia akan membalingkan span basah. Ringkas je kan?

Memang ringkas, tapi petua nih menarik. Dan Minuta menceritakan lagi.. Dalam satu mesyuarat, dia tidak bersetuju dengan pendapat daripada seorang pekerjanya. Lantas, dia mengambil span basah dan membalingkannya kepada pekerja itu. Ish..lepak je la dulu patutnya. Tapi..nak tahu apakah yg terjadi selepas drama itu? Semua ahli mesyuarat yang lain membaling span basah yang mereka ada ke arah Dan Minuta! *beliau kebengangan* =D

Konklusinya, mesyuarat itu menyeronokkan jika kita berkomunikasi dengan seronok! Hee..x bes langsung kalau mesyuarat yang masing-masing tunjukkan muka 'ketat+muram+kusam' ala-ala singa betina. Nasib baik meeting Badan Wakil Pelajar 08/09 selalu dihiasi lawak jenaka sambil menyumbang idea yang gila-gila. [Rindu oh nak meeting BWP..=/] Bos memang agak cerewet, tapi berkat kesabaran+kerjasama semua ahli, everything seemed to be great! ;) Cubalah selitkan sedikit humor pada mesej-mesej yang sukar agar orang lain berasa seronok memandangnya. Berkomunikasi secara seronok dan tidak menekan mendorong hasil yang di luar jangkaan! Percayalah. Macam dah banyak kali terbukti je kat maktab. Ceyh..haha.

Before meeting while waiting for our advisors. In LC5 room, MARESMART Terbilang! (: