Wednesday, August 10, 2011

Meninggal ketika bekerja :|

Assalamua'laikum warahmatullah :)

10 Ramadhan 1432 H

Alhamdulillah, kita masih dipanjangkan usia untuk terus menjadi hamba-Nya pada hari yg kesepuluh bulan mulia ini.  Sepanjang saya bercuti di rumah ni, sudah tiga orang anak kampung ini yg meninggal dunia (semuanya baik belaka orangnya). Yang warga emas, dua orang iaitu nenek belah ayah saya dan nenek Nabilah Husna (Isnin lepas).

Abang kepada sahabat saya (Nuradibah bt Mohd Khir) di kampung, baru sahaja menghembuskan nafasnya yg terakhir dua hari lepas, sewaktu bekerja. Terkena kejutan elektrik hampir separuh badannya ketika bertugas di kilang. Arwah tu seorang anak yg baik :) dahulu, arwah pernah dikejarkan ke ICU kerana kemalangan yg hampir meragut nyawanya. Dia koma selama lebih kurang 20 hari. Ahli keluarganya redha jika nyawanya ditarik ketika itu. Tapi alhamdulillah, masih diberi peluang untuk hidup, seperti mendapat 'nyawa baru' istilahnya. Perangainya berubah menjadi lebih baik selepas sihat, lebih menghormati ibu bapa, menasihati rakan-rakan lepaknya, juga dianggap 'ustaz' dalam kalangan rakan-rakan.

Tapi umurnya tidak panjang, Allah lebih menyayanginya. Pada usia 24 tahun dia telah dijemput pulang ke rahmatullah meninggalkan semua insan yg disayangi dan juga menyayanginya. Sepanjang minggu ini, dia memakai baju ayahnya untuk pergi ke tempat kerja. Dia juga telah merancang untuk bertunang pada bulan November ini dan bernikah pada bulan Disember. Hasratnya itu hanya dinyatakan kepada emak sahaja, kerana ingin membuat kejutan kepada semua orang, katanya.

Dalam guraunya, terselit juga kerisauan di hati seorang ibu tatkala dia menyatakan, "Mak, raya ni Angah takde taw." Maknya menjawab, "Ye kalau dah sampai ajal ye terima aja". Sangkaan maknya dalam hati, mungkin anaknya akan ditugaskan untuk ke Sabah sekali lagi, seperti satu masa dahulu. Selain itu, arwah juga sangat suka menyakat anak-anak saudaranya sehingga budak-budak itu menangis! Sampaikan dia pernah memberitahu emaknya, "Mak, kite rase kite takde anak lah mak". Maknya menjawab, "Laa..kenapa cakap macam tuh pulak? Belum apa-apa lagi dah kata takda anak". "Tak, betul mak, kite rasa kite memang tak dapat anak". 

Sehari selepas arwah selamat dikebumikan, emaknya terkenang akan kata-kata anaknya itu. Tergerak hati seorang ibu untuk pergi melihat ke bilik si anak. Pandangannya menyapa sayu segenap bilik dan terhenti pada sebuah kotak. Sebelum ini pun, si emak tidak pernah teruja untuk mengetahui isi kotak tersebut.

Guess what? Sepasang kasut cantik berwarna putih, dan sebentuk cincin bermata putih elok terdiam di dalam kotak tersebut. Ya Allah..bercucuran air mata membasahi pipi si emak.


Mungkinkah untuk bakal tunangnya yg tidak kesampaian itu? Warna putih, semakin menyedihkan suasana suram ketika itu. Diceritakan, kerani di tempat kerja memang betul nampak si arwah tersenyum memakai baju putih ketika pagi itu. Mukanya sedikit bersolek. Tapi mulut akak kerani itu terkunci untuk bertanya. Tetapi, selepas kejadian satu kilang black-out, dia melihat arwah terkena kejutan elektrik itu dan memakai baju blue -black. Rakan sekerjanya juga menceritakan yg arwah ada melambai-lambai rakan-rakan di kilangnya dengan gaya seperti hendak menaiki kapal terbang.

Si gadis itu merupakan senior saya dua tahun, juga merangkap rakan sekelas saya zaman sekolah dahulu :] kelihatan dia sangat lemah dan selalu menangis. Semoga Fara diberi kekuatan. Arwah Aliff bukan milik sesiapa, dia milik Allah, hanya dipinjamkan oleh Allah kepada manusia-manusia di sekelilingnya sahaja. Saat tiba janjinya, kite perlu redha, redha sepenuhnya. 

Al-Fatihah untuk semua mukminin mukminat yg telah pergi meninggalkan kite. AL-FATIHAH.

Walaupun agak pahit untuk ditelan, percayalah, redha yg terbaik ketika itu. Allah uji kehilangan selama-lamanya org yg disayangi tu sebab Fara kuat. Allah takkan letakkan kite dalam keadaan yg akan rosakkan kite, Fara. Have faith, kembali kepada-Nya. It's just a chapter in life, don't close the book, just turn the page. Move on, Fara. :)

God doesn't give you the people you want, He gives you the people you need. Maybe to help you, or to hurt you, to leave you, to love you, and to make you the person you were meant to be.

Allah takkan tarik sesuatu without replacing it with something [someone] better. Insya-Allah :) Allah reserved a prince fr u~ semua orang sekeliling ada utk kau, Fara. Kami bersimpati, tapi kau kena kuat. Senyumlah :)

"When Allah knows you’re ready for the responsibility of commitment, He’ll reveal the right person under the right circumstances. Wait patiently. Don’t waste your time searching and wishing. Grow and be ready, you’ll see Allah will give you a love story far better than you could ever dream of."

-dalamperjalanan.sampaikan.kepada.saya-

Akhirulkalam, silakan hayati ~

Bila tubuhmu lesu dan hilang semangat, Allah tahu betapa kamu telah mencuba sedaya upaya. Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan, Allah telah mengira setiap titis air matamu. Bila dirimu telah terlanjur melakukan dosa, Allah sentiasa menunggu taubatmu. Bila kau telah mencuba segalanya tetapi masih tak berhasil, Allah mengumpulkan segalanya untuk satu saat yang tak terduga. Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman, Allah telah berada hampir padamu untuk kurniakan kejayaan hakiki. 
Hidup ini indah jika bersama Allah :) 
Semoga roh para mukminin mukminat dicucurkan rahmat oleh Allah. Mudah-mudahan ahli keluarga mereka semua diberi ketabahan yg optimum, insya-Allah. Kita yg masih hidup ini jangan sia-siakan peluang di depan mata. Allah dah bagi peluang seluas-luasnya Ramadhan ini, so terpulang kepada kita nak manfaatkan mcm mana. Dah masuk fasa dua Ramadhan, iaitu maghfirah (keampunan). Jom, pesta ibadah! :) Jangan Syawalkan Ramadhan ;) Kita tak tahu bila pula giliran kita menunaikan janji untuk kembali kepada-Nya. Moga Ramadhan kali ini yg terbaik! Insya-Allah!

6 comments:

Nedhamzah said...

ASFA, time ko epgi melawat tuh farah ade tak? aku tengok kt fb akak ucuk cakap yg fara asek nanges jek. dba plak cane??

alfatihah to arwah alif >.<

Fauzan Suhairi said...

sedih ;(

fy said...

asfa sape yg meninggal?

Asfarina =) said...

nad : aku tak jumpa fara pun, jumpa diba je. aku pegi before asar, jenazah tu sampai lepas mgrib.

fy : abg diba khir, yg rumah dekat2 sekolah tu. fara tu nora farhana, ingt lg x?

Cinta Misteri said...

Innalillahiwainnailaihirajiun....
Semoga rohnya dicucuri Rahmat. Alngkah bahagianya arwah kerana dapat mengadap Ya-Rabb di bulan yg penuh keberkatan ini. Hanya insan2 terpilih sahaja dapat merasai kenikmatan ini.
Wallahua'lam.

Asfarina =) said...

:')