Sunday, February 12, 2012

#1 The other side of me


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamua’laikum warahmatullah :)

Semenjak membaca – Adakah anda terlibat dengan cinta muka kitab? Kat [sini], gulp gulp ada sikit banyak terasa! Lepas tu esok lusa ada baca blog Sofia yang [begitu begini], rasa macam dush dush habis lah aku terasaaaa dosa lagikk! ._.

Aku sebenarnya macam taknak cakap pasal benda ni, tapi sebab macam dah menghantui (Ceh over je) hidup aku saban hari cuti ni, so rasa nak cakap. Tapi kalau cakap, aku selalu fikir orang tak dapat sepenuhnya mesej yang aku nak sampaikan atau berkongsi rasa tu. Haha. Mungkin ni lah alasannya kenapa aku lebih senyap dan malas bercerita sekarang (?) biasalah, situasi dah tak sama (senyum kelat)

Terseksa kau tahu tak bile kau selalu banyak je nak cakap tapi macam takde sape. Rasa banyak je kau nak mengadu tapi macam tercari-cari sape yang sesuai. Rasa macam nak nangis tapi nanti lagi lah orang tak paham ape jadi kat kau apehal budak ni tetibe menangis tersedu-sedu. Rasa nak call je manusia-manusia tersayang tu, tapi kredit membatasi. Benci betul lah. Rasa nak lari je jauh-jauh tapi tak cukup tanah, takde tempat privasi untuk sembunyi. Sampai satu tahap rasa macam nak jeriitttttttttttttttttttttttt sumpah kuat-kuat tapi macam la ade orang nak kesah kat kau Asfarina. Baik diam, tak mengganggu ketenteraman awam. Heh.

Keadaan ni jugak membuatkan aku akan nangis laju-laju kalau ada orang-orang tersayang itu call. I was like, “–borak-borak-sampai-satu-dialog-bile-rasa-kelenjar-air-mata-dah-bersedia-akan-cakap-Sedih la kau call aku/kite. Haha.” Ayuni, Nadzirah, Chyfica, Atieya, Anne, Izyan, Hanim.  Kadang waktu down ni jugak dapat sms best-best yang memang sejuk hati membaca. Macam tahu-tahu je aku sedih. Jamilatul Akmal la selalunya bagi msg on time :) Mata ni akan bagi alasan lapuk lagi – masuk habukk.

Waktu teruk macam ni baru sedar betul yang aku memang ada Allah je. Jatuh bangun aku lepas ni Allah je yang tahu segalanya, memang Allah je yang sudi dengar apa yang aku nak cakap banyak-banyak tu. Segala macam perasaan dalam hati ni, kebanyakannya tak terluah. Air mata je yang deras turun. Tapi aku tahu, aku yakin, Allah faham je ape aku rasa. Allahu akbar…Allah..Allah..aku dapat rasa Allah sangat pandai memujuk..I just can feel the warmth of His love.  I’m clueless, don’t knw how to explain this sensational feeling in a very beautiful way :’) Banyak kali Allah tunjuk ayat-ayat cinta Dia tu la penawar, buatkan aku yakin sangat dengan suratan takdir semua ni memang ini yg terbaik untuk seorang Asfarina binti Ismail :)

Dan buat aku tersedar, bukak mata hati besar besarr jugak yg iman aku tengah tgolek-golek jatuh, syaitonirrajim pula berpesta bersama angkatan anak cucu mereka! hohoi. Sudah terang lagikan bersuluh, punca utama stres anda : masalah iman dalam hati! Sebab tu tak bahagia. Benda ni kan inside-out, Asfarinaaa. Siramlah balik pokok iman anda! Sampai tahap boleh cakap kat iman tu, I, I love you like a love song, baby. Hahah. Apa-apa pun, ingat Allah :) luruskan niatmu.

Tahap stres bergantung pada kedudukan Allah dalam hati anda. 
Semakin tinggi Allah dalam hati, semakin kurang stres yang dihadapi :)
#first shared by mekna, from akak usm#

Aku malu tahu tak, aku malu sangat kalau nak doa macam-macam. Aku rasa Allah dah sangat sangat baik melayan aku. Padahal aku ni hina dina. Aku malu, tak rasa setimpal langsung setakat apa yang aku dah buat untuk Allah.. Banyak je lagi nikmat yang tak terfikir pun untuk disyukuri, tapi Allah bagi jugak. Tak berkira langsung! Pemurahnya Allah.. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.. Allah, I love You. Cukuplah Allah bagiku, segala puji bagi-Mu ya Allah.. Tunjukkanlah jalan yang terbaik dalam hidupku, tentukanlah kebaikan bersamaku di dunia dan akhirat. Ameen ameen.


p/s : Esok lusa mesti aku malu post entry ni. Emosi je haha. Relief already, alhmdulillah :) Stres tu normal lah kan? Manusia akan bebas daripada stres bila dah mati je. Kalau tak pernah stres walaupun sebesar biji sawi, mesti hidup bosan! Kakakah. To be frank, memang Allah je tahu cerita aku, zahir batin. Dah Dia Yang Maha Mengetahui, kan? ;) Kau akan rasa bersyukur sangat sangat bila kau memilih Allah untuk dengar semuanya at the first place. Serahkan kat Allah segala-galanya, tawakkaltu a’la Allah setinggi-tingginya. Dia yang mencipta kita, Dia lebih tahu pasal diri kita berbanding kita sendiri. Then, Dia yang akan pilih dan hantar orang-orang yang terbaikk untuk membantu kita. Insya Allah, setiap kesusahan pasti ada kemudahan. Allah tahu kita mampu. Thanks baca sampai habis :’) jzkk, Allah jua membalas doa-doa sesama kita. Jumpa lagi! :)


Sometimes we must get hurt in order to grow, 
we must fail in order to know,
  sometimes our vision clears 
only after our eyes are washed away with tears.
-someone somewhere-
Wassalamua'laikum wbt ;)

No comments: