Thursday, March 1, 2012

Anugerah Dekan

Assalamua’laikumwarahmatullah :)

“Dan pada nikmat Tuhanmu, hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur)”
(Ad-Dhuha93 : 11)

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Segala puji bagi Allah.

Sedar Anugerah Dekan bukan atas usaha sendiri, tetapi kurniaan Allah. Ditambah pula dengan tiupan doa-doa tak berbayar daripada insan-insan tersayang, mungkin disedari atau tidak.

Satu anugerah? Mungkin nikmat, mungkin ujian. Syukur Alhamdulillah. Banyak ujian sebelum dapat keputusan lewat seminggu. Itulah masa yang Allah beri untuk betul-betul bersedia agar redha dan bersyukur dengan apa sahaja keputusan. Betul dah habis redha kalau terukk uhuk mestilah sedih. Dupp dapp akhirnya, alhamdulillah!! :))

Mulanya tak berniat menulis entry sebegini, tapi rasa malu sendiri. Bila mahu exam, mengemis doa ibu abah adik ahli keluarga pensyarah pakcik makcik sanak saudara sahabat handai, tapi bila sudah berjaya, dilupakan terus untuk menyatakan kesyukuran. Astaghfirullah astaghfirullah. Tak mahu dipandang hamba yang kufur nikmat di mata-Nya. Kalau tidak pandai bersyukur dengan yang sedikit, berani berjanji akan bersyukur ketika mendapat yang banyak? Mohon keampunan-Mu ya Tawwab T T

Kita faham dan tahu, keputusan apa pun yang kita dapat ialah kurniaan Allah, bukannya semata-mata disebabkan usaha kita. Usaha hanya asbab untuk Allah berikan keputusan yang terbaik untuk kita, hamba-Nya. Jangan sesekali kita menisbahkan kejayaan yang diperoleh ni pada hasil usaha sendiri, tapi sebenarnya ia kepunyaan Allah!

 Allah yang bagi kekuatan untuk kita belajar dan menjawab exam dalam keadaan sihat wala’fiat, segala kecerdasan, keyakinan, ketenangan, kekuatan dan kemudahan semua tu datang daripada Allah, dengan izin Allah. Allah jugalah yang melembutkan hati para pemeriksa (when giving marks for quizzes, midsem test, presentation etc) dan memudahkan segala urusan. Jadi, memang selayaknyalah kita kembalikan semua puji-pujian dan kesyukuran kita kepada Allah, kita insan fakir lagi hina yang tiada apa, memang hanya Dia yang layak diagung-agungkan. Tskktskk T T astaghfirullah astaghfirullah, mohon keampunan-Mu, ya Ghaffar.

Let the best of your past be the worst of your future

Tak boleh selesa di mana kita pernah berada. #Jauh lagiii, awok ad 7 sem lagiikk Asfarinaa. Terasa mereka ni semua semangat ohh semester dua ni. Wahaha best ;) 

Berilah kejayaan kepada aku dan rakan-rakanku yang Engkau tahu kami ikhlas menuntut ilmu kerana-Mu, mencari keredhaan-Mu, ya Allah. Semoga kami dapat membangun ummah, berjaya bersama-sama menunjukkan yang Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripada Islam!

Kami sama-sama dalam proses menuntut ilmu-Mu, aku sedih jika kami tidak berjaya bersama. Redhailah perjuangan kami, tentukanlah kebaikan untuk kami bagi kesudahan diri kami pada masa ini dan akan datang, di dunia dan akhirat. Tentukanlah kebaikan bersama kami, semoga hati kami sentiasa segar mensyukuri nikmat-Mu, badan kami sentiasa ringan menyempurnakan ketaatan kepada-Mu dan lidah kami sentiasa lembut basah memuji dan mengagungkan kebesaran-Mu ya Rozzaq. Ameen.



Islam itu tinggi :)

Belajar dalam kalangan non-Muslim memang mencabar kan? Mereka STPM sudah tentu lebih berpengetahuan. Yang membezakan kita dengan Zhen Fei, Kie Teck, Hew, Jaxy, Nathan, William, Yen Chen, Ai Ting, Kelsey, Dhanya dll adalah niat kita dan kepatuhan kepada Allah. Di mana kita meletakkan Allah dalam hidup? Buku ke solat? Mesti yakin dengan janji Allah. Yakin Allah akan tolong. Yakin segala-galanya boleh terjadi dengan izin-Nya. Dia boleh memuliakan, Dia juga yang boleh menghinakan kita di mata mereka.
Mohon keampunan-Mu, ya Allah.. T T

Mungkin ada antara pembaca sahabat handai rakan taulan umat Nabi Muhammad sallallahua’laihiwasallam (sama ada dikenali ataupun tidak) yang sudi mendoakan kejayaan kita bersama. Terima kasih diucapkan :) Tentu sekali saya bersyukur atas segalanya. Saya tahu pasti ada antara kalian yang doanya lebih dipandang Allah (mungkin keikhlasan berdoa yang membezakan kita di hadapan Allah. tskk T T). Saya yakin itu. Sebab itu saya buang rasa malu jika ingin mengemis doa kalian. Makcik makcik yang kurang berdaya tetapi terpancar kesucian dan keikhlasan hatinya pun saya rasa rugi besarrr jika bersalaman seterusnya bertegur sapa tapi tidak terkeluar permintaan, “Doakan ye cik” di akhir pertemuan.

Mungkin juga bila kita selalu mendoakan orang lain tanpa pengetahuan mereka, para malaikat pula meng-amin-kan doa yang sama kembali kepada kita semula. Siapa tak nak didoakan malaikat? T T Subhanallah, terlalu banyak nikmat-Mu ya Allah.. Ahamdulillah.

Bukan wang ringgit, pertunjukan atau pemberian barang mewah mewah, platinum emas perak yang saya idamkan, cukuplah hanya sepotong doa ikhlas dari hati terus kepada Allah untuk kita semua umat akhir zaman yang lemah umpama buih-buih di lautan. T T hamba memohon kekuatan dan keampunan-Mu, ya Qohhar.

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”
(Surah Ar-Rahman)

Allah Allah Allah

Whatever we decide to go after, we must make an absolute commitment. Whenever there is doubt between the easier path and the one that requires you to stretch, get in the habit of stretching. We must commit ourself to true standards, Asfarina..which are those that we consistently stand by, regardless of their difficulty. These standards are those that we consistently uphold even when no one else is watching. Be consistent, be someone who is honourable whether people are watching or not.

-nota kaki lepas membaca buku TJ Hoisington-


p/s : Mohon maaf jika anda rasa entry ini ada berbaur egoistik, takabbur, berlagak sombong dan sebagainya. Saya benar-benar tak berniat begitu. Semoga Allah menghargai usaha-usaha kita, walaupun sedikit tapi berkat di sisi-Nya T T chaiyok chaiyokk! :) Oh btw, Jeli best! Esok PM datang UMK Kampus Jelli ;) okengg, wassalam.

2 comments:

titaeftita said...

wah2~~~

dapat dekan ke aspa!!!
Alhamdulillah..
mabruk2 :)

sem depan buat lagi taw

Anonymous said...

congratz!!