Sunday, July 21, 2013

Terima kasih Allah!

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam 12 Ramadhan 1434H.
Para pembaca yang disayangi Nabi,

Alhamdulillah, Allah masih mengizinkan kita meneruskan pengembaraan dalam bulan Ramadhan ini sehingga fasa yang kedua. Semoga dengan kesempatan yang dianugerahkan ini dapat kita manfaatkan sebaik-baiknya. Suatu pagi, aku membelek-belek majalah JOM Isu No.16 yang bertemakan Kembara Ramadhan Fantastik. Sebelum Ramadhan aku sudah memilikinya bagi menyegarkan mood meraikan Ramadhan kali ini. Entah dipilih Allah atau tidak, aku sendiri tiada jawapan waktu itu. Yang pasti, sekurang-kurangnya aku mesti bersiap sedia bagi meraikan kedatangannya. “Allah Allah, pilihlah aku ya Allah untuk sampai kepada Ramadhan-Mu”, bisikku selalu. Semoga Allah Yang Maha Mengasihani memberikan yang terbaik untukku kali ini, kali ini ya Allah. Penuh harap!


perfect supplement

Hujung minggu terakhir Syawal, aku bersama keluarga menghadiri satu majlis walimatul urus. Alhamdulillah, majlis yang sederhana diisi dengan majlis tahlil dan kesyukuran menyambut cucu. Rindu suasana kampung sebegini, terasa meriah dan berkat. Memandangkan seperti tiada orang muda berdekatan dapur, aku pun membantu tuan rumah memberikan bunga telur dan buah tangan kepada kaum ibu yang hadir. Aku perlahan-lahan menyusul di belakang nenek yang mendukung cucu barunya dari seorang kepada seorang untuk dicium, didoakan, dipotong jambul atau diberi duit. Eh. Usai majlis, aku melihat ibu berborak dengan guru talaqqi Quran ku. Aku pun datang bertanya khabar dan menyatakan hasrat untuk menyambung pengajian dengannya memandangkan sedang bercuti semester dua bulan. Soalanku dijawab dengan soalan, “Ni cuti lama, nak talaqqi Quran bersanad tak?”

Muka terus berseri-seri, hamdalah dari hati terlafaz ke mulut. Aku melihat ibu, ibu seperti biasa kelihatan tenang dalam reaksinya menyokong dua ratus peratus usul yang diutarakan. Apatah lagi sekiranya sesuatu urusan itu turut dapat melipatgandakan sahamnya di akhirat kelak. Allahu. Kemudian, ibu memberikan jawapan kepada guruku dan bertanya beberapa hal yang berkaitan. Ehem kelihatannya respon yang positif positif, alhamdulillah! Namun begitu, kekosongan tempat masih belum dapat dipastikan. Oleh itu, ibu berpesan agar terus bertawakal. Sekiranya rezeki itu sudah tertulis untukku, maka akan diberikan jua oleh-Nya. Sekiranya tidak berpeluang, sudah pastinya ketentuan itu juga baik untukku. Bersyukurlah wahai jiwa yang tenang. Sekurang-kurangnya, aku patut mengucapkan "Terima kasih Allah!"

               :)

" Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."

[At-Talaq 65:2]

But, wait. Aku ni..bertakwa ke?




p/s : Allah Allah, moga diizinkan untukku terus mencatat kisah-kisah lain Ramadhan kali ini. A'la kulli ni'mah, terima kasih Allah :')

No comments: